We gaan in op het beslisgedrag van online klanten en hoe hierop online wordt ingespeeld. Met behulp van heldere stappenplannen en tools leert u content maken die de vindbaarheid in zoekmachines en het bereik via social media vergroot. U krijgt handvatten om met online marketing bij te dragen aan het behalen van organisatiedoelen. Na afloop kunt u richting geven aan het online marketing beleid en bent u een betere gesprekspartner voor online marketeers en/of uw bureau.
Onderwerpen deze dag
- Gedrag van online klanten beïnvloeden
- Succesvolle content maken
- verbeteren positie in zoekmachines
- bereik via social media vergroten
- doelen voor online marketingactiviteiten formuleren
- online marketing handen en voeten geven
Voor wie?
- Professionals binnen MKB-organisaties in de zorg die actief klanten willen (gaan) werven met een beperkt budget
- Communicatieprofessionals in de zorg die een goede gesprekspartner willen zijn voor hun online collega’s of -bureau
De sessies hebben een interactief karakter, waarbij gebruik wordt gemaakt van internet en tools voor voorbeelden en analyses. We gaan samen oplossingen bedenken en ideeën delen. Een laptop en notitieblok zijn daarom onmisbaar.
Kennismaken met elkaar en met de online klant
De start is een korte introductie met kennismaking. Daarna volgt een schets van de laatste ontwikkelingen in online marketing. Hierbij is bijzondere aandacht voor het effect op de manier van beslissen bij klanten en hoe dit kan worden beïnvloed.
‘Snackable’ en ‘searchable’ content maken
Daarna komen de kenmerken van een goede, ‘snackable’ content aan bod. Aan de hand hiervan bekijken we teksten op internet en benoemen verbeterpunten. Op basis daarvan schrijft u een tekst voor uw eigen situatie. De volgende stap is die tekst ook vindbaar ‘searchable’ te maken in zoekmachines. Daarvoor zijn twee dingen nodig (1) de website heeft een hoge autoriteit en (2) de tekst bevat zoekwoorden waarop klanten zoeken.
Introductie online tools om autoriteit en zoekwoorden te bepalen
We zien welke factoren de autoriteit van een website bepalen en hoe deze zijn te beïnvloeden. Ook bekijken we met behulp van tools hoe diverse sites op dit punt scoren en welke verbeteringen er mogelijk zijn. Na de pauze zoomen we in op de zoekwoorden die klanten intypen zoekmachines. We bekijken met behulp van tools welke zoekwoorden door uw klant worden gebruikt en of die voldoende in uw site zijn verwerkt.
‘Shareable’ content voor social media ontwikkelen
Vervolgens richten we onze blik op social media. Hoe kunnen die worden ingezet om content te verspreiden en klanten te bereiken? We bekijken de kenmerken van de verschillende social media en waaraan een bericht moet voldoen om veel bereik te krijgen. Ofwel ‘sharable’ te zijn. Aan de hand hiervan analyseren we bestaande social media uitingen op verbeterpunten en herschrijven we ze.
Doelgericht content maken
In het laatste deel staat doelgericht content maken centraal. Dat wil zeggen: content zo inzetten dat het de klant aanzet tot de gewenste actie(s) om de organisatiedoelstellingen te behalen. Aandachtspunt hierbij is hoe vanuit de organisatiedoelen indicatoren worden afgeleid om het succes van de online marketingactiviteiten te meten en te verantwoorden. Hierbij krijgt u tips voor het maken van een planning om de gewenste acties in gang te zetten.
We sluiten af met een samenvatting, evaluatie van de dag en gelegenheid tot het stellen van vragen.
Na afloop kent u
- de kenmerken van succesvolle content
- de meest gebruikte methoden om effect te meten
Na afloop begrijpt u
- hoe klanten zich online gedragen
- hoe zoekmachines en social media werken
- hoe online marketing bijdraagt aan de organisa
Na afloop kunt u
- een kort bericht voor website en social media maken
- een set doelen voor online marketingactiviteiten formuleren
- een eenvoudig stappenplan van kennismaking tot koop opstellen
Programma
- 09.00 Inloop met koffie en thee.
- 09.30 Start ochtend programma.
- 12.15 Lunch + activiteit.
- 13.15 Start middag programma.
- 16.30 Afronding en einde.
Meer informatie
Benodigde materialen:
- Laptop met internetverbinding (wifi), papier
Tijdens de sessie maken we gebruik van diverse online tools, waaronder
- Ubersuggest.io en Kewwordtool.io
- Website speed test en Google mobiele speed test
- Google Trends
- Moz Open Site Explorer
- Google Adwords
- Screaming Frog SEO spider
- Screaming Frog is een kleine applicatie die moet worden gedownload en op de laptop draait. Belangrijk is daarom dat de deelnemer hiervoor rechten heeft op de laptop.