Datum op basis van beschikbaarheid

Joost Schrage

Ik ben al meer dan twintig jaar bevlogen bezig met alles wat met met strategische arbeidsmarktvraagstukken, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding te maken heeft. Aanvankelijk bij adviesbureaus als Deloitte en Berenschot, later als communicatiestrateeg bij diverse reclamebureaus. Ik ben mede-oprichter van De Zaak van Vertrouwen, bureau voor communicatie, reputatie en innovatie in een veranderende wereld. Daarnaast ben ik lid van het Employer Brand Netwerk, bestuurslid van de Fietsersbond, belangenvereniging voor 13,5 miljoen fietsers in Nederland met ruim 35.000 leden en jurylid van de Cultuurmarketing Awards. Voor mij zijn mensen zijn het meest kostbare kapitaal van elke organisatie. Zeker in de zorg, een van mijn belangrijkste aandachtsgebieden. Als communicatiestrateeg heb ik voor vele organisaties (arbeidsmarkt)campagnes ontwikkeld. In de zorg heb ik onder andere gewerkt voor VU MC, RadboudUMC, Ziekenhuis Gelderse Vallei, GGZ Centraal, OLVG, Abrona, Amerpoort, RSZK, Viva Zorggroep, Rutgers en Reumafonds.

Onderwerpen die aan bod komen:

1) De veranderende (arbeids)markt.

Geen markt is zo in beweging als de arbeidsmarkt zorg. De tekorten die eraan komen zijn groot. Maar hoe ziet de arbeidsmarkt de komende jaren er nu eigenlijk uit? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? Welke rol speelt online hierin? Kortom in korte tijd een helder overzicht.

2) Positionering, over eigenheid en consistentie

Waar sta je als organisatie nu? Hoe zorg je er nu voor dat de juiste mensen voor jou kiezen? Dat begint met een duidelijke positionering. Wat maakt je anders, bijzonder? En waarom is het aantrekkelijk om bij jouw organisatie te komen werken? En hoe krijg je de rest van de organisatie mee?

3) Hoe vertaal je dit naar effectieve arbeidsmarktcommunicatie?

Een heldere positionering is één, maar hoe zorg je er nu voor dat ook de juiste mensen dit weten? Waardoor ze ook eventueel voor je zouden willen werken? Welke middelen ga je inzetten, welke zijn het meest effectief?

4) Zelf aan de slag! Met de volgende vragen:

  1. Wie wil je bereiken? doelgroep
  2. Wat wil je bereiken? boodschap
  3. Hoe wil je ze bereiken? kanaal

Voor wie?

Voor iedereen in de zorg (ervaren of iets minder ervaren) die te maken heeft met marketing, communicatie en/of werving (en behoud) van personeel. En die een flinke slag wil maken in de professionalisering van het vak.

Mijn aanpak is vooral gericht op de dagelijkse praktijk van de deelnemers. Wat wordt er bij de diverse deelnemende organisaties al gedaan aan arbeidsmarktcommunicatie? Wat zijn de resultaten? Wat kan anders/beter?

Maar niet zonder eerst degelijk aandacht te besteden aan de achtergrond van de vraag. Waarom werven we eigenlijk? Wat hebben wij te bieden, nu en in de toekomst? Is er een duidelijk zicht op het aanbod? Allemaal vragen die van belang zijn voor een effectieve, maar vooral praktische aanpak. Hoe is de communicatiediscipline ingebed in de organisatie? Heeft directie/bestuur hierin een rol?

Veel praktijk, dat betekent zelf aan de slag, met een degelijke theoretische ondergrond.

Om uiteindelijk goed beslagen ten ijs te komen is het van belang dat je een helder inzicht en overzicht hebt van wat je wil. Eerst denken, dan doen.

  • Inzicht in het belang van een heldere positionering
  • Een praktisch Stappenplan. Hoe kun je arbeidsmarktcommunicatie relatief eenvoudig direct kan inzetten in je eigen organisatie. Gebaseerd op de drieslag Wie, Wat, Hoe.
  • Inzicht in ontwikkelingen op de arbeidsmarkt
  • Uitwisselen van ervaringen van en met collega-instellingen
  • Effectievere arbeidsmarktcommunicatie
  • Hoe (arbeidsmarkt-)communicatie een wezenlijke plek te geven in je organisatie

Programma

  • 09.00 Inloop met koffie en thee.
  • 09.30 Start ochtend programma.
  • 12.15 Lunch + activiteit.
  • 13.15 Start middag programma.
  • 16.30 Afronding en einde.

Studiebelasting
De studiebelasting voor deze training bestaat uit één lesdag. Deze lesdag duurt van 09.30 uur tot 16.30 uur.

Locatie
De trainingslocatie wordt nader bepaald op basis van de woonplaats van de deelnemers.

Investering
Voor deze training betaalt u €495,- exclusief btw. Deze kosten zijn inclusief koffie/thee en lunch. Tevens zijn alle studiematerialen inbegrepen (indien van toepassing).

Certificering
Wanneer u de training heeft doorlopen, ontvangt u een bewijs van deelname van Dé Zorgmarketing Academie.

Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden Consumenten voor Particulier Onderwijs en Opleidingen