22 september
6 oktober
3 november
1 december

Over de docenten

De Mastercourse wordt door verschillende docenten verzorgd. Karel Jan Alsem is directeur van Alsem Strategie, Lector Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen, merkexpert aan de Rijksuniversiteit Groningen, en auteur van vijf boeken, waaronder het boek Zorgmarketing. Kees Verheijke werkt als onderzoeker en adviseur bij MediQuest, een onderzoeks- en adviesbureau in de zorgsector. Frans Bierens is manager strategische marketing bij Isala te Zwolle. Frans was het eerste hoofd marketing in een Nederlands ziekenhuis.

Zorgmarketing: uw eigen strategisch marketingplan

Heeft u een managementfunctie in de zorg (bijvoorbeeld in communicatie) en zoekt u een verdieping in marketing? Dan is deze vierdaagse Mastercourse zeer geschikt. U krijgt de nieuwste inzichten over zorgmarketing aangereikt, met tegelijk een praktische vertaling naar uw eigen zorgorganisatie. De Mastercourse is daarmee een traject van zowel persoonlijke ontwikkeling als advies. De interactie met uw collega’s over uw en hun praktijk van zorgmarketing is uniek. De groep met deelnemers wordt bewust klein gehouden. Dat betekent dat er veel ruimte is voor uw eigen praktijk. Daardoor heeft u, na het volgen van de Mastercourse, een strategisch marketingplan voor uw zorgorganisatie.

De Mastercourse heeft inmiddels meer dan tien keer plaatsgevonden. Vele collega’s uit zowel de care als de cure waren zonder uitzondering positief over de ervaringen:

Hele goede Masterclass, waarbij er erg veel ruimte is voor eigen inbreng en verhalen. Leuke, inspirerende colleges van deskundigen. Ga vooral zo door.” Erik Roelofs, De Stouwe’

‘”Er zijn veel 1 daagse cursussen. Mijn ervaring is dat je dan de verdieping mist en weinig leert. Het was prettig om je even te kunnen vastbijten via een meerdaagse cursus.” Ellen van Heek, manager communicatie, Aveleijn.

“Dankzij de cursus heb ik een goed strategisch marketingplan kunnen maken met een duidelijke focus. Dit komt met name door de goede tips en argumenten van de docenten en medecursisten. Een uitstekende basis om mee verder te gaan.” Susan Goudsblom, communicatieadviseur, HKN huisartsen.

In deze editie wordt het nieuwste stakeholderdenken in marketing geïntegreerd. Dit is gebaseerd op de nieuwste wetenschappelijke inzichten in marketing, waarbij ook de steeds belangrijkere rol van gemeenten beter in beeld komt.

Programma conform ‘CAST’ model zoals Alsem in zijn boeken centraal stelt:

Dag 1: Cultuur – de kern van (zorg)marketing, getting insights, branding. Gastlezing marketing en strategie Isala.
Dag 2: Analyses en strategie –  de patient journey, hoe doe je doelgroepenonderzoek, concurrentie-analyses en merkpositionering.

Tussentijds: deelnemers werken aan het eerste deel van het marketingplan voor de eigen zorgorganisatie.

Dag 3: Tactiek en een interactieve sessie – Presentaties door de deelnemers met de kerndocenten. Tactiek marketingcommunicatie, online marketing en social media. Ook de rol van personeel, en de wijze van organiseren.

Tussentijds: deelnemers werken aan een update en het tweede deel van het marketingplan voor de eigen zorgorganisatie.

Dag 4: Slotpresentaties, discussies en certificaatuitreiking. 

Voor wie?
Deze Mastercourse is voor marketing- en communicatieadviseurs, -medewerkers, webredacteuren, maar ook voor medewerkers uit ziekenhuizen, de ouderenzorg, gehandicaptenzorg, GGZ instanties en jeugdzorg.

Wanneer? 

De data van de volgende Mastercourse zijn: 22 september, 6 oktober, 3 november en 1 december.

Samenwerkingspartner
Deze Mastercourse wordt georganiseerd in samenwerking met AlsemStrategie (www.alsemstrategie.nl).

 

U wordt uitgedaagd door de kerndocenten Karel Jan Alsem van AlsemStrategie en Kees Verheijke van MediQuest. Inspiratie krijgt u van diverse gastdocenten zoals Frans Bierens, hoofd marketing Isala. Ook de discussies met de andere deelnemers in een kleine setting vormen een bron van nieuwe ideeën.  Er is volop ruimte om uw eigen vragen te stellen en ervaringen te delen.

Na afloop van de Mastercourse bent u voorzien van voldoende kennis om op strategisch marketingniveau te denken en te handelen. Daarnaast heeft u voor uw eigen zorgorganisatie een aanzet voor een concreet marketingplan. De Mastercourse kan u 20 PE opleveren bij het NIMA!

Studiebelasting
De studiebelasting voor deze training bestaat uit vier lesdagen. Deze lesdagen duren van 09.30 uur tot 16.30 uur.

Locatie
Nader te bepalen.

Data

22 september, 6 oktober, 3 november en 1 december.

Certificering
Wanneer u de gehele Mastercourse heeft doorlopen, ontvangt u een bewijs van deelname van Dé Zorgmarketing Academie.

Algemene voorwaarden
Algemene Voorwaarden Consumenten voor Particulier Onderwijs en Opleidingen