Wordt goede content gelezen?

15 januari 2018

Content marketing, zó belangrijk! Of toch niet?

Bezoekers die op je landingspagina, blog of post terecht komen, bepalen binnen enkele seconden of ze op de pagina blijven of niet. Het eerste ‘shot’ van de pagina is bepalend. Of dit nu een stuk tekst is of een video, je bezoeker ziet wat. Voor de bezoeker is het van belang of het eerste ‘shot’ zijn of haar ‘pijn’ herkent en de belofte ziet dat die ‘pijn’ wordt opgelost. Dit begint bij de titel van een stuk tekst of bij de intro van een video. Tot slot bevestig je de keuze door het geven van bewijs, argumenten, cijfers. Belangrijk hierbij is het  bieden van een vervolg. Verwijs naar een product, pagina of dienst die de ‘pijn’ oplost. Het creëren van goede, leesbare content is niet genoeg!

Scannen, secondewerk

De content die je plaatst, vraagt om veel aandacht. Goede content schrijven kost veel tijd. Is je tekst goed onderbouwd met argumenten, cijfers en verwijzingen? Dekt de titel de lading? Oh, nog even een afbeelding erbij zoeken die past. Klaar.
En dan komt je bezoeker… Je bezoeker scant en bepaald in een paar seconden of je bericht of video het kijken/lezen waard is. Hij of zij klikt op je artikel of opent de video.  Je bezoeker begint de tekst te lezen, bekijkt de afbeelding of kijkt de intro van de video. Beeldmateriaal is aan te raden, omdat het 1000 keer sneller wordt verwerkt door de hersenen dan tekst.
De volgende ‘stop’ is de titel van je artikel of intro van je video. Oftewel: onderdelen die vaak als laatste worden bepaald, zijn voor je bezoeker het begin en zeer bepalend voor de vraag of je boodschap wordt bekeken en door wie. In de onderstaande afbeelding is de selectiecriteria te zien in volgorde van belang en tijd.

© Nick Nijhuis, NickLink.

Start met beeldmateriaal

In de top-10 van meest engaging Facebook-berichten staan alleen maar berichten met een foto en video. In de top 100 van engaging berichten op Facebook staan slechts 2 berichten die alleen tekst bevatten:

  • Foto 77%
  • Video 21%
  • Tekst 2%

Door de online beschikbaarheid van video’s op Facebook en Linkedin, wordt verwacht dat video’s een snelle opmars gaan maken. Op Facebook wordt dagelijks de meeste content geplaatst. De les voor een ieder die zich bezig houdt met de ontwikkeling van content is door dat een aansprekende ‘eerste indruk’ via beeldmateriaal onmisbaar is. Door de groei van Social Media, nemen de verwachtingen van je bezoekers toe. Ook op je landingspagina of blog is beeldmateriaal in de vorm van een afbeelding of video onmisbaar. Ook bij de creatie van alleen een video of een vlog geldt de indeling van de contentpiramide.

Je bezoeker wil antwoord

Als je bezoeker is gestopt bij jouw pagina met content, wil hij of zij maar één ding weten: wat heb ik eraan of ‘What’s in it for me’? Die vraag moet de kop van een tekst of intro van een video geven. Je wilt de bezoeker in één zin of met één ‘shot’ bewust maken van het probleem en te overtuigen dat de oplossing voor het probleem in de tekst of video erna te vinden is. Probeer te voorkomen dat je alleen vragen stelt. Bezoekers zij niet op zoek naar vragen, maar naar antwoord op de vragen die ze hebben. Een vraag kan overigens wel helpen om het probleem aan te kaarten. Dat alles bij voorkeur in acht woorden, als het gaat om tekst, want dat blijkt de hoogste CTR (Click-Through-Ratio) op te leveren. Dit is te lezen in de post over contenttitels schrijven op 000.nl.

Besteed aandacht aan het formuleren van een pakkende titel. Vuistregel bij het bedenken van een titel: plan ongeveer twee keer zoveel tijd voor het bedenken van een goede intro of kop, als voor het neerzetten van de kernboodschap. Zonder een pakkende kop of inspirerende intro, kun je net zo goed niets maken.

Lees hier meer blogs over content marketing.

Masterclass ‘Haal meer uit content marketing’

Dé Zorgmarketing Academie heeft een 1-daagse masterclass ontwikkeld, speciaal voor marketing- en communicatiemedewerker in de zorg die aan de slag willen met content marketing. Tijdens deze masterclass gaan we in op het beslisgedrag van online klanten en hoe hierop online wordt ingespeeld. Met behulp van heldere stappenplannen en tools leert u content maken die de vindbaarheid in zoekmachines en het bereik via social media vergroot. U krijgt handvatten om met online marketing bij te dragen aan het behalen van organisatiedoelen. Na afloop kunt u richting geven aan het online marketing beleid en bent u een betere gesprekspartner voor online marketeers.