Maak kennis met onze senior marketeer Joost Broerse

9 oktober 2018

Zorgmarketing is een vak apart. Daarom heeft Dé Zorgmarketing Academie specialisten in dienst en worden de Masterclasses gegeven door ervaren docenten. Eén van deze specialisten is Joost Broerse.

 

Joost, wat doe je precies?

Ik werk als marketeer bij Bureau Zorgmarketing. We helpen in de afstemming tussen de identiteit, middelen en competenties van de zorgaanbieder en de zorgvraag van een gekozen doelgroep. We zijn gericht op de toegevoegde waarden voor de cliënt en het onderscheidende vermogen van een organisatie, in termen van gezondheidsresultaten en waardering voor bejegening, informatie en service.

Waarom werk je voor Dé Zorgmarketing Academie?

Marketing in de zorgsector is in toenemende mate belangrijk. Er komen in de komende jaren veel ouderen aan die zorg nodig hebben. We weten dat deze groep zich anders gaat gedragen dan dat we gewend zijn. Toekomstige ouderen zijn kritisch op wat ze krijgen, vergelijken zorgaanbieders en zorgproducten. Ze gaan niet over 1 nacht ijs. We zien daarnaast dat er meer concurrentie in de markt is. En dat steeds meer zorgorganisaties zich bezig houden met het beter vindbaar zijn, informatie ontwikkelen en delen. In dit grote geweld helpen wij als gespecialiseerd marketing & communicatiebureau voor de zorg mee. Marketing  in de zorg wordt af en toe nog een beetje als iets ‘vies’ gezien… wij zoeken in ons vak naar een betere afstemming tussen de identiteit, middelen en competenties van de zorgaanbieder en de zorgvraag van de doelgroep. Zorgmarketing is gericht op de toegevoegde waarde voor de cliënt/ patiënt en het onderscheidende vermogen van de zorgorganisatie, in termen van gezondheidsresultaten en waardering voor bejegening, informatie en service.

Waarom moeten mensen die werkzaam zijn in de zorg, een marketingtraining volgen die speciaal voor de zorg is ontwikkeld?

Marketing in de zorg is echt van een andere orde dan marketing voor bedrijven in de retail. Er is namelijk complexiteit te vinden in de aanwezigheid van 3 typen klanten, die (vrijwel) altijd in de zorg te vinden zijn: cliënten/patiënten die zorg afnemen, betalende klanten (zoals de gemeenten bij wmo en zorgverzekeraars in de zorgverzekeringswet en zorgkantoren en verwijzende klanten. Mensen die zorg nodig hebben, moeten uit noodzaak een zorgaanbieder zoeken. Ze hebben geen wens. Ze nemen keuzes vaak samen met familie, omdat het zelf maken van keuzes wordt uitgesteld tot het moment dat mensen het zelf niet meer kunnen.

Waarom moeten mensen kiezen voor Dé Zorgmarketingacademie?

We hebben Dé Zorgmarketing Academie opgericht om communicatiemedewerkers van zorgorganisaties te begeleiden naar het kijken naar ‘buiten’. Veelal zijn we in de gezondheidszorg bezig met de interne communicatie. Overigens heel erg belangrijk. Maar het realiseren van onderscheidend vermogen is uiteindelijk bedoeld om de dienstverlening  van je zorgorganisatie in de nabije toekomst goed aan te laten sluiten op de behoeften van de doelgroep. De informatie die daarvoor nodig is, is buiten de instelling te vinden. De Academie biedt trainingen aan voor vele mensen die ‘iets’ hebben met communicatie buiten de organisatie: HRM, Zorgverkoop, communicatiemedewerkers etc.

Wat zou jij graag nog anders zien in de toekomst?

Ik denk dat zodra we als zorgbestuurders en managers het vak van zorgmarketing nog beter gaan begrijpen en bedrijven we nog betere keuzes kunnen gaan maken op het gebied van dienstverlening en bijvoorbeeld product-marktcombinaties. Zodra we duidelijker keuzes maken wat we doen, hoe we dat doen en waarom we dit doen, zijn we beter herkenbaar voor de doelgroep. Kortom: beter kiezen om beter gekozen te worden.