Marketing in de zorg is hoogst noodzakelijk

14 augustus 2018

Klant en merk

De achterlopende zorgmarketing heeft twee oorzaken. De inhoud ervan is onbekend. Men denkt vaak aan reclame en sales, wat niet de kern is. En het nut ervan, want ‘patiënten zijn er genoeg’.

Om met dat eerste te beginnen: de kern van marketing is een combinatie van klantgerichtheid en ontwikkelen van een sterke merkidentiteit (positionering). Het tweede, klantgerichtheid, betekent voor de zorg om goed rekening te houden met de wensen en meningen van alle stakeholders. Merkdenken betekent om als zorgaanbieder helder te zijn in je aanbod met een onderscheidende positionering. De relatie tussen klant- en merkdenken is dat met een heldere positionering het veel makkelijker wordt om doelgroepen aan je te verbinden. Dan weten ze wat ze van jou als aanbieder kunnen verwachten.

Zorgaanbieders weinig onderscheidend
Op het vlak van merkbouw valt een boel te winnen in de zorg. Onderzoek wat ik heb gedaan vanuit mijn Lectoraat Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen liet zien dat het merendeel van zorgaanbieders hetzelfde roept: ‘Wij zijn goed in zorg voor u en we zijn deskundig. ‘. Natuurlijk is dat belangrijk en willen mensen dat ook (hebben we ook onderzocht). Maar het zou niet best zijn als u niet goed voor uw klant zou zorgen en niet professioneel zou zijn. Kortom: dat zijn zogeheten categoriewaarden.

Verwijzers en personeel
Het nut van goede marketing zit niet alleen in helderheid naar patiënten maar ook naar andere doelgroepen, zoals verwijzers en toekomstig personeel. Daar liggen grote uitdagingen voor zorgaanbieders. Een sterk merk helpt u dus ook om makkelijker personeel aan te trekken. Dus het nut is veel breder dan alleen richting patiënten/cliënten, wat op zichzelf ook al heel belangrijk is.

Vier stappen

OK, maar hoe doe je dat dan, goede zorgmarketing? In vier stappen. Cultuur, analyses, strategie en tactiek. Het voert te ver om dat hier allemaal uit te leggen. Zelf heb ik er een boek over mogen schrijven, Zorg met liefde en lef, stappenplan voor effectieve zorgmarketing. Vorig jaar is de tweede, actuele druk verschenen. Dat helpt zo’n boek, maar eerlijk is eerlijk: alleen uit een boek leer je het niet. Je moet het ook doen. Ervaren. En van anderen horen hoe die het doen.

Mastercourse
En dat is nu precies de essentie van een vijfdaagse Mastercourse Zorgmarketing die ik komende najaar voor de elfde keer mag gaan geven, samen met professionals uit de zorg zelf. In een kleine groep van maximaal 10 deelnemers werk je aan je eigen marketingvraagstuk. En ga je stapsgewijs door het hele marketingplanningproces heen. Zodat je eindigt met een eigen strategisch marketingplan. En met een boel ervaring, kennis en inspiratie rijker. Waar jouw organisatie gelijk mee verder kan.

Deelnemers uit vorige edities gaven aan dat deze meerdaagse Mastercourse ze echt geholpen heeft. De organisatie ervan ligt dit keer bij de Zorgmarketingacademie. Wil je komend jaar een goede start met marketing maken, dan is dit een mooie gelegenheid. Wie weet zien we elkaar op de eerste dag, op 11 september!

Karel Jan Alsem