SEO-schrijven is de kunst van het schrijven voor zoekmachines én bezoekers. Maar is dat wel slim, schrijven voor Google?
Wil je hoger komen in Google dan kun je teksten optimaliseren voor zoekmachines. Dit heet SEO-schrijven en doe je dit goed dan kan positie 1 je haast niet meer ontgaan. Niet dus…
Veel misverstanden over SEO-schrijven
Over zoekmachine optimalisatie en SEO-schrijven bestaan veel misverstanden. Gedeeltelijk komt dat door gedateerde kennis.
Zoekmachines als Google waren vroeger relatief dom. Je kon ze voor de gek houden door teksten vol te schrijven met de woorden waarop je gevonden wilde worden. En dat werkte, want de concurrentie deed dat vaak niet.
Tegenwoordig kijken Google en consorten anders naar pagina’s. Woorden zijn nog steeds belangrijk, maar hun algoritmes zijn veel complexer. Zo kijken ze ook naar:
- Laadsnelheid
- Mobielvriendelijkheid
- Intentie van een zoeker
- De tijd die iemand op een pagina doorbrengt etc
Het ouderwetse keyword stuffing (teksten volschrijven met steeds dezelfde zoekterm) heeft daardoor veel minder zin. Ja, je wilt nog steeds zoektermen verwerken in een tekst. Maar dan strategisch en niet zoveel mogelijk.
Hoe werkt SEO-schrijven dan wel?
Zoekmachines zijn geen mensen. Ze gebruiken formules om teksten te begrijpen. Bij Google speelt semantiek daarbij een belangrijke rol.
Schrijf je een stuk over het schilderij de Nachtwacht, dan verwacht de zoekmachine ook woorden als: Rembrandt, Rijksmuseum en Amsterdam. Gebruik je ze niet, dan ben je in de ogen van Google niet de expert. Anderen zijn completer en verschijnen hoger bij de zoekresultaten.
Zoekmachines kijken ook nadrukkelijk naar links. En dan vooral naar wie er verwijst, of er samenhang is tussen de pagina’s en hoeveel autoriteit de ander heeft. Een goede, gerichte link op de juiste pagina met de juiste woorden is ontzettend waardevol. Een (hopelijk) betrouwbare partij bevestigt dat jouw informatie waardevol is.
Intentie speelt steeds grotere rol bij SEO
Naast tekst en links is er een derde element dat steeds belangrijker wordt: intentie. Google wil bezoekers de beste zoekresultaten tonen. Lukt dit, dan houden ze bezoekers langer vast en kunnen ze meer Google Ads verkopen. It’s all bout the money…
Google is steeds beter in staat om rekening te houden met de intentie van bezoekers.
- Waarom zoek je met deze woorden?
- Wel apparaat gebruik je?
- Op welke plek zoek je?
- Zocht je eerder naar deze informatie?
- Vind je de informatie via de zoekresultaten?
- Hoe lang blijf je op de pagina, etc.
Het is daarom belangrijker dan ooit om echt aan te sluiten bij wat je lezer wil. Anders is hij weg en verschijn je lager bij de zoekresultaten.
Een voorbeeld. Stel, je zoekt op rode sneakers, en klikt op zoekresultaat 1. Deze pagina staat je niet aan, je klikt op vorige en gaat naar pagina 2. Daar blijf je vervolgens 2 minuten. Dan houdt Google dit bij en krijgt de tweede pagina een plusje. Kennelijk is hij relevanter. Gebeurt dit te vaak voor het nummer 1 zoekresultaat, dan verschijnt deze de volgende keer waarschijnlijk lager.
Is SEO-schrijven dan helemaal onzinnig?
Nee, dat ook weer niet. Want zoekmachines blijven computers en ze zijn niet zo slim als wij mensen. Ze hebben aanknopingspunten nodig om een tekst te begrijpen. En die geef je door zoektermen op de juiste plaatsen in je tekst te verwerken. Maar wel zo dat de tekst prettig leesbaar blijft.
In deze Checklist SEO-teksten schrijven lees je tot in detail hoe je teksten optimaliseert voor zoekmachines. Wil je daar niet op wachten? Dan zijn dit de hoofdpunten:
Korte checklist SEO-schrijven
Wil je beter gevonden worden op een bepaalde zoekterm? Verwerk deze combinatie dan strategisch in de tekst en maak zoekmachines op die manier zo duidelijk mogelijk dat de pagina hierover gaat. Google kijkt vooral naar:
- De page-title
- De url
- De meta-omschrijving (korte omschrijving die te zien is bij de zoekresultaten, kun je zelf opgeven)
De eerste drie zie je bij de zoekresultaten.
Google kijkt vervolgens op de pagina zelf naar:
- De titel boven de pagina, idealiter opgemaakt als Heading 1
- De eerste en laatste alinea van de pagina
- Tussenkoppen, bij voorkeur opgemaakt als Heading 2/6 (vergelijkbaar met Kop 1 t/m 6 in Word)
- Bestandsnamen van afbeeldingen
- De alt-tekst van afbeeldingen, want Google ziet niet wat er op een plaatje staat.
- De woorden in links
Houd je tekst voor de rest prettig leesbaar en gebruik gerelateerde woorden om het ‘complete plaatje’ te schetsen. Dan is je tekst voor deze zoekterm SEO-proof.
Genoeg gepraat. De hoogste tijd om lekker te schrijven
Online heeft zijn eigen dynamiek. Internetters lezen slecht en willen vooral dingen doen. Met messcherpe teksten kun je hun aandacht grijpen, vasthouden en sturen. Combineer je dit met kennis van SEO, copywriting en usability dan wordt het steeds interessanter.
Met SEO krijg je meer bezoekers via zoekmachines. Daar wil je vervolgens klanten van maken. En dit doe je niet door een tekst bomvol te schrijven met steeds dezelfde termen. Ken je bezoekers, weet wat ze willen en maak dit met tekst en beeld zo makkelijk mogelijk. Dan komen die mooie resultaten vanzelf.
Wil je serieus met SEO aan de slag?
Schrijf je dan in voor de Masterclass ‘Maak je website beter vindbaar’. Na afloop heb je alle kennis en handvatten om hoger te scoren in Google. Ook heb je een beeld van de bezoekers van je website. Deze informatie gebruik je om je website verder te optimaliseren.