Het verwerven van nieuwe cliënten is een continue uitdaging voor zorgorganisaties. Echter, de inspanning om het vertrouwen en de cliëntenloyaliteit van bestaande cliënten op te bouwen en te behouden is misschien wel een veel grotere uitdaging. Hier zijn zes ideeën om de zorgconsument te betrekken bij je zorgorganisatie en cliëntloyaliteit te verhogen.
BOUW JE MERK
Branding gaat uiteraard niet alleen over het logo van je zorgorganisatie. Het gaat allemaal over alles waar jij en je organisatie bekend om staan, en wat het beter doet dan andere zorgaanbieders. Bijvoorbeeld: speciale aandacht voor behoeften van de cliënten (en uiteraard het bieden van een oplossing) is een uitdrukking van uw merkbelofte dat de organisatie geeft om haar cliënten. Cliënten verwachten én selecteren in toenemende mate zorgaanbieders die op basis van hun merkbelofte zorg leveren.
BEGRIJP HET DOEL VAN ZORGMARKETING
Zorgmarketing helpt bij de ontwikkeling van vertrouwen en een sterke relatie tussen de aanbieder en een consument. Effectieve marketing bouwt vertrouwen, zorgt dat er voor u gekozen wordt en laat u aanbevelen door anderen.
FEEDBACK VAN CLIËNTEN
Feedback van klanten is een belangrijke informatiebron over je organisatie waar cliënten van houden, of juist niet van houden. Cliënten waarderen dat je alles binnen je mogelijkheden doet om verbeteringen aan te brengen. Dat inspireert het vertrouwen en de loyaliteit. Een forum op de website kan bijvoorbeeld een mogelijkheid zijn om dit te stimuleren.
TEVREDENHEIDSONDERZOEK
Vragenlijsten of enquêtes bieden een cliënt de mogelijkheid feedback te geven die voor jou extra mogelijkheden en ideeën geven voor verbetering. Uiteraard levert de jaarlijkse evaluatie veel informatie op, maar wellicht zijn er resultaten te zien voor specifieke doelgroepen, waarin de organisatie zich wil onderscheiden. Durf met de resultaten ook ‘buiten’ de organisatie te communiceren om nieuwe cliënten te informeren over de resultaten.
SOCIAL MEDIA
Aanwezigheid op social media is een effectieve manier om verbinding te maken met nieuwe cliënten, om ze aan te trekken als toekomstige klant. De mensen die nu 70 worden (immers de zorgconsument van de nabije toekomst), zijn goed wegwijs met internet en kunnen goed overweg met social media. Zoek en communiceer met hen op met Facebook, Twitter of Instagram. Vergeet niet dat er ook een familie meekijkt in de zoektocht naar een nieuwe woonomgeving. Zij zullen waarschijnlijk al verschillende keren contact met hebben gezocht via internet, zonder dat je dat hebt gemerkt.
LAAT ZORGCONSUMENTEN WETEN WAT U NOG MEER VOOR HEN DOET
Cliënten zoeken naar verpleging, verzorging en behandelaars om hulp te krijgen bij hun individuele gezondheidsproblemen. De bieden van een goede kwaliteit van zorg is belangrijk, maar dit is ‘het minste’ wat een klant van u verwacht. Het onderscheidt u daarom niet. Daarnaast biedt uw zorginstelling waarschijnlijk aanvullende diensten, waarvan de voordelen bij de toekomstige klant niet altijd volledig duidelijk zijn. Het is verstandig om uit te leggen hoe de organisatie (buiten het bieden van directe zorg) kan helpen bij toekomstige behoeften met deze ondersteunende diensten. Juist met de ondersteunende activiteiten wordt vaak het onderscheid gemaakt.
Loyaliteit wordt uiteindelijk verdiend door prestaties en cliënttevredenheid. Dit gaat niet automatisch en kan niet als vanzelfsprekend worden beschouwd. Met het blijven overtreffen van cliëntverwachtingen zullen cliënten loyaal blijven aan de organisatie en toekomstige cliënten geïnspireerd raken.