“Ervaren docenten die theorie aan de zorgsector koppelen”

20 september 2021

Afgelopen voorjaar heeft communicatieadviseur Lotte Stienstra, werkzaam bij Noorderbreedte, de mastercourse ‘Strategisch marketingplan’ bij ons gevolgd. Dit deed ze samen met een collega. Het doel van de mastercourse is om een marketingplan op te stellen. Inmiddels is Lotte met haar collega druk bezig met het uitvoeren van het plan. Benieuwd hoe ze de mastercourse ervaren heeft? Lees dan snel verder!

Lotte kwam enkele jaren geleden voor het eerst in contact met één van de docenten, dr. Karel Jan Alsem. Hij verzorgde namelijk een brainstormsessie bij haar op het werk. Zijn naam is bij haar blijven hangen. Ze vertelt: “Toen ik de wens uitte om een opleiding te willen volgen, ben ik zelf op zoek gegaan en op die manier ben ik bij Zorgmarketing Academie terechtgekomen. Ik las dat Karel Jan de docent was, dus daar had ik gelijk een goed gevoel bij.”

Waarom ze zich heeft aangemeld voor de mastercourse? “Ik had het gevoel dat het een hele waardevolle bijdrage aan mijn kennis en ervaring zou zijn waardoor ik nog veel beter in mijn vakgebied kan functioneren. Zeker omdat het een praktische marketingopleiding is die ook nog gericht is op zorg. Dat is uniek, dat vind je niet overal. Meestal is het heel algemeen en dan moet je zelf de vertaalslag maken naar de zorgsector. Het leek mij goed om iemand te hebben die vanuit ervaring kan vertellen en dat kan Karel Jan.”

‘Een praktische marketingopleiding die ook gericht is op zorg.
Dat is uniek, dat vind je niet overal.’

Lotte wilde leren hoe je de kansen die je krijgt, goed kan benutten, maar ook hoe je kansen kan creëren. “Dat is ook waar Karel Jan ons mee heeft geholpen, door bepaalde vraagstellingen en opdrachten ga je over dingen nadenken.” De vraagstellingen van Karel Jan waren voor Lotte regelmatig een ‘eyeopener’ om op een andere manier naar iets te kijken binnen de organisatie waar ze werkzaam is.

Wat Lotte voornamelijk in de mastercourse aantrok, is dat het eindproduct een marketingplan is voor de organisatie waar je werkzaam bent. Ze vertelt: “Je gaat gelijk al heel concreet aan de slag. Van tevoren weet je al dat je dit gaat opleveren. Dat is een geweldig resultaat. Dat trok mij erg aan.”

Verder spraken haar de gastdocenten erg aan. “Ik vond het erg waardevol dat marketingmanagers uit de zorg vertelden hoe ze bepaalde casussen hebben aangepakt. Daar leer je veel van. Ook werd er continu een vertaalslag gemaakt met onze organisaties. Hoe werkt dat dan bij jullie? Hoe zou je dat dan aanpakken?”, vertelt Lotte.

‘De docenten hebben een schat aan ervaring die ze op een heldere manier weten te vertalen naar de praktijk, ook gericht op de organisaties waar wij werken.’

Volgens Lotte gaven de docenten op een prettige manier les, met humor. Ze vertelt: “De docenten hebben een schat aan ervaring die ze op een heldere manier weten te vertalen naar de praktijk, ook gericht op de organisaties waar wij werken. Ze gaven ook kritische feedback hoe we het bijvoorbeeld anders konden doen. Daar leer je veel van.”

Deze feedback werd niet alleen tijdens de cursusdagen gegeven maar ook in individuele sessies die ze met Karel Jan hadden. “Als we even vastliepen of twijfels hadden over de gekozen koers, dan konden we hem goed bereiken. Dat werkte heel prettig. Hierdoor konden we weer vlot verder werken.”

‘De docenten waren goed te bereiken. Dat werkte heel prettig.’

De hoeveelheid lesstof vond Lotte goed te behappen. “Naarmate ik meer kennis opdeed, wilde ik er steeds meer over weten. Daarna heb ik zelfs nog wat verdieping opgezocht in bepaalde literatuur of online. De stof die werd aangeboden, was prima te doen. De theorie werd altijd aan de praktijk gekoppeld waardoor je er veel meer mee kunt.”

De mastercourses worden in kleine groepen gegeven, zodat de cursisten genoeg persoonlijke begeleiding krijgen. Lotte vertelt hoe ze dit ervaren heeft: “Het werkte fantastisch, want je kon veel kennis met elkaar delen. En we hebben afgesproken dat we contact houden.” Lotte volgde de mastercourse samen met een collega. “Dat werkte erg fijn, want je kan met elkaar overleggen. Ik kan het echt iedereen aanraden om het in een duo te doen”, aldus Lotte.

Lotte vindt de mastercourse een absolute aanrader. “Als je praktisch aan de slag wil met marketing voor jouw zorgorganisatie, dan raad ik de mastercourse absoluut aan! Daarnaast leer je hierdoor je eigen organisatie nog veel beter kennen. Ik werk er al een aantal jaar, maar het heeft mij nog veel meer te weten gebracht over onze organisatie. Dat is voor altijd waardevol.”

Meer weten over de mastercourse? Kijk dan op deze pagina