Over Joost Schrage

Ik ben al meer dan twintig jaar bevlogen bezig met alles wat met met strategische arbeidsmarktvraagstukken, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding te maken heeft. Aanvankelijk bij adviesbureaus als Deloitte en Berenschot, later als communicatiestrateeg bij diverse reclamebureaus. Ik ben mede-oprichter van De Zaak van Vertrouwen, bureau voor communicatie, reputatie en innovatie in een veranderende wereld. Daarnaast ben ik lid van het Employer Brand Netwerk, bestuurslid van de Fietsersbond, belangenvereniging voor 13,5 miljoen fietsers in Nederland met ruim 35.000 leden en jurylid van de Cultuurmarketing Awards. Voor mij zijn mensen zijn het meest kostbare kapitaal van elke organisatie. Zeker in de zorg, een van mijn belangrijkste aandachtsgebieden. Als communicatiestrateeg heb ik voor vele organisaties (arbeidsmarkt)campagnes ontwikkeld. In de zorg heb ik onder andere gewerkt voor VU MC, RadboudUMC, Ziekenhuis Gelderse Vallei, GGZ Centraal, OLVG, Abrona, Amerpoort, RSZK, Viva Zorggroep, Rutgers en Reumafonds.

Docent Dé Zorgmarketing Academie

Als docent van Dé Zorgmarketing Academie, doceer ik de masterclass ‘Effectieve positionering en arbeidsmarktcommunicatie’. Deze masterclass is voor iedereen in de zorg (ervaren of iets minder ervaren) die te maken heeft met marketing, communicatie en/of werving (en behoud) van personeel. En die een flinke slag wil maken in de professionalisering van het vak.

Tijdens de masterclass worden de volgende onderwerpen behandeld

1) De veranderende (arbeids)markt.

Geen markt is zo in beweging als de arbeidsmarkt zorg. De tekorten die eraan komen zijn groot. Maar hoe ziet de arbeidsmarkt de komende jaren er nu eigenlijk uit? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? Welke rol speelt online hierin? Kortom in korte tijd een helder overzicht.

2) Positionering, over eigenheid en consistentie

Waar sta je als organisatie nu? Hoe zorg je er nu voor dat de juiste mensen voor jou kiezen? Dat begint met een duidelijke positionering. Wat maakt je anders, bijzonder? En waarom is het aantrekkelijk om bij jouw organisatie te komen werken? En hoe krijg je de rest van de organisatie mee?

3) Hoe vertaal je dit naar effectieve arbeidsmarktcommunicatie?

Een heldere positionering is één, maar hoe zorg je er nu voor dat ook de juiste mensen dit weten? Waardoor ze ook eventueel voor je zouden willen werken? Welke middelen ga je inzetten, welke zijn het meest effectief?

4) Zelf aan de slag! Met de volgende vragen:

  1. Wie wil je bereiken? doelgroep
  2. Wat wil je bereiken? boodschap
  3. Hoe wil je ze bereiken? kanaal

Na afloop heeft u:

  • Inzicht in het belang van een heldere positionering
  • Een praktisch Stappenplan. Hoe kun je arbeidsmarktcommunicatie relatief eenvoudig direct kan inzetten in je eigen organisatie. Gebaseerd op de drieslag Wie, Wat, Hoe.
  • Inzicht in ontwikkelingen op de arbeidsmarkt
  • Uitwisselen van ervaringen van en met collega-instellingen
  • Effectievere arbeidsmarktcommunicatie
  • Hoe (arbeidsmarkt-)communicatie een wezenlijke plek te geven in je organisatie