Over Karel Jan Alsem

Dr. Karel Jan Alsem (1957) is Lector Marketing aan de Hanzehogeschool in Groningen en is docent Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen waar hij in 1991 promoveerde. Hij is tevens directeur van AlsemStrategie, bureau voor merkadvies en zorgmarketing. Hij schreef vijf boeken over marketing. Zijn Strategische Marketingplanning is inmiddels in de zevende druk verschenen en wordt beschouwd als standaardwerk (‘de Alsem’). Dit jaar verschijnt er een internationale editie bij Routledge. Zijn laatste boek, Merkpositionering, won in 2016 de PIM Marketingliteratuurprijs voor Beste Marketingstudieboek. Ook is hij auteur van Zorg met liefde en lef, stappenplan voor zorgmarketing, waarvan in 2017 een tweede druk is verschenen, met vele modellen en praktische voorbeelden uit de zorg. Vanuit AlsemStrategie organiseerde hij jarenlang een succesvolle meerdaagse Masterclass Zorgmarketing, waarvoor nu samenwerking met de Zorgmarketingacademie is aangegaan. Hij heeft marketingadvies gegeven aan vele zorgorganisaties in care en cure, en werkt vaak samen met ZorgfocuZ, bureau voor marktonderzoek in de zorg. Op de Hanzehogeschool worden vanuit onderzoeksinstituut Marklinq verschillende zorgprojecten uitgevoerd en geeft Alsem ook leiding aan de eerste promovendus Zorgmarketing in Nederland, Jay van Cleef. Het vak Zorgmarketing wordt op de Hanze ook als keuzemodule voor studenten aangeboden, die uit heel Nederland mogen inschrijven.