(Online)marketing voor Fysiotherapeuten
(Online)marketing is niet alleen essentieel voor zorginstellingen, maar ook voor 1e lijn praktijken. 1e lijn praktijken moeten zich ook scherper positioneren en profileren in de slag om de klant. Dé Zorgmarketing Academie is de opleider voor marketing in de zorg. Met een scherpe positionering en gebruik van de juiste kanalen, weten zorgconsumenten en verwijzers je te vinden. Maar hoe overtuig je de zorgconsument om voor jou te kiezen als Fysiotherapeut?
Naast een scherpe positionering is het netwerken tussen eerstelijns actoren, medisch specialisten en zorgverzekeraars ook belangrijk. Innovatie in diensten en bepaalde specialisaties in de praktijk blijken keer op keer effectief te zijn.
Vraag & aanbod
De zorgconsument is over het algemeen tevreden over de fysiotherapeut. Gemiddeld geven cliënten hun fysiotherapeut een 8,0. 23% van de Nederlandse bevolking bezoekt wel eens de fysiotherapeut. Steeds meer cliënten gaan op eigen initiatief naar de fysiotherapeut. Dit aantal is zelfs meer dan het aantal mensen die op basis van een verwijzing bij de fysiotherapeut terecht komt. Waarom kiest een cliënt voor een bepaalde fysiotherapeut en niet voor uw praktijk?
Belangrijke elementen
Om de zorgconsument te laten kiezen voor uw praktijk, zijn een aantal elementen van belang. Allereerst is een heldere positionering en profileren van fundamenteel belang. Wat is het bestaansrecht van uw organisatie, wat is uw onderscheidend vermogen ten opzichte van uw concurrenten? In welke behoefte voorziet u? Welke belofte doet u naar uw zorgconsument toe?
Steeds meer zorgconsumenten gebruiken het internet in de zoektocht naar de juiste fysiotherapeut. Hierbij is van belang dat u vindbaar bent op het internet. SEO en Social Media spelen hierin een belangrijke rol. Om goed vindbaar te zijn op bijvoorbeeld Google, is content marketing onvermijdelijk.
Doelgroep
Wie is uw doelgroep? Richt u zich vooral op sporters of juist op kwetsbare ouderen? Om de content op uw website te optimaliseren is het van belang om eerst uw doelgroep te segmenteren. Zodra uw doelgroep in kaart is gebracht, kunt u gericht marketing en communicatie inzetten om te voorzien in de behoefte van uw doelgroep.
Dé Zorgmarketing Academie
Als dé opleider voor marketing en communicatie biedt Dé Zorgmarketing Academie 1-daagse trainingen aan. Tijdens deze 1-daagse trainingen leert u hoe u als organisatie marketing kunt toepassen in de slag om de zorgconsument. De masterclasses hebben een interactief karakter, waarbij gebruik wordt gemaakt van internet en tools voor voorbeelden en analyses. We gaan samen oplossingen bedenken en ideeën delen met enthousiaste deelnemers die voorbeelden en cases uit hun eigen praktijk meenemen en delen. Naar afloop van de masterclass bent u zelf in staat om invullen te geven aan het professionaliseren van uw praktijk en kunt u zelfstandig aan de slag met (online)marketing en communicatie.