Veel zorginstellingen gaan ervan uit dat iedere cliënt rendeert. Iedere consumeert immers zorg? Wij zijn overtuigd dat op lange termijn dit niet onderscheidend is voor zorgorganisaties om te overleven. De aanbieders van ouderenzorg die wél zullen overleven in een steeds meer concurrerende markt zullen die zijn, die een duidelijke keuze maken richting een bepaalde doelgroep. De zorgproducten die daarbij aangeboden worden, worden geleverd in een moderne accommodatie met uitstekende faciliteiten en exclusieve extra’s.
Maar kiezen is moeilijk, vooral voor zorgorganisaties. Kiezen is ook eng, want als je kiest sluit je andere keuzes, en daarmee ook bepaalde doelgroepen uit. Als je kiest, kies je ervoor om een weg in te slaan, en ja ook dat is eng. Wat is het belang van kiezen en waarom je het toch écht moet doen.
KIEZEN ZORGT VOOR FOCUS
Kiezen zorgt ervoor dat je meer focus krijgt. Je maakt keuzes op het gebied van je doelgroep, op het gebied van de kanalen die je gaat gebruiken. Maar je ontwikkelt je organisatie en collega’s ook in termen van expertise. Door deze keuzes krijg je focus op wat je wel en niet doet, wat zorgt voor meer efficiency in je marketing en acquisitie inzet. Met uiteindelijk een uitstekende kwaliteit van zorg voor je cliënten. Wie wil er immers niet het beste?
KIEZEN ZORGT VOOR BEKENDHEID
Door duidelijk te kiezen voor een doelgroep en een daarbij behorende boodschap zorg je ervoor dat je meer bekendheid voor je zorgorganisatie genereert, je wordt een specialist. Met een heldere boodschap groeit het aantal mensen die de zorgorganisatie leert kennen en herkennen. Het netwerk van stakeholders en verwijzende professionals kunnen jouw zorgorganisatie hierdoor simpeler aanbevelen bij anderen, omdat ze weten wat je voor welke cliënten doet. Door te kiezen zorg je dus voor meer bekendheid.
KIEZEN ZORGT VOOR DUIDELIJKHEID BIJ KLANTEN
Kies je een voor een bepaalde doelgroep, dan zorgt dat voor duidelijkheid. Wij richten ons met Bureau Zorgmarketing op ouderenzorg-organisaties. Door het kiezen van deze doelgroep hebben wij ervoor gezorgd dat zorgorganisaties ook naar ons toe komen. Ze weten dat we hen adviseren bij het positioneren van de organisatie en uiteindelijk bij het vinden en werven van cliënten. Als we dat niet hadden gedaan, was dit veel minder gebeurd. En waren we een algemeen marketingbureau geweest.
Kies en wordt gekozen. Ik adviseer zorgorganisaties om keuzes te maken met betrekking tot de doelgroep die je gaat benaderen, de waarde-propositie die je gaat hanteren en de kanalen die je gaat inzetten om je doelgroep te bereiken. Door deze keuzes te maken ga je structureel inzetten op deze kanalen.
Je kiest ervoor om gekozen te worden!